الگوبرداری از استارتآپهای موفق بد نیست
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: الگوبرداری از استارتآپهای موفق داخلی و خارجی بهخودیخود بد نیست، اما نباید به فرهنگ حاکم در عرصه کسبوکارهای نوپا تبدیل شود.
بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) ۶ تا ۹ مرداد با حضور شرکتهای فعال در بخش فناوری اطلاعات، استارتآپها (کسبوکارهای نوپا) و اپراتورهای ارتباطی در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا شد. نمایشگاه امسال که در ۱۸ سالن به مساحت حدود ۲۷ هزار مترمربع دایر شد، شعار «اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی» را برگزیده بود.
استارتآپها بخش عمدهای از نمایشگاه امسال را به خود اختصاص داده و حدود ۴۲۰ استارتآپ در سه غرفه ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۵ در فضایی به نام الکام استارز جانمایی شده بودند. درحالیکه استارتآپها از ۴ سال قبل به این نمایشگاه راهیافتهاند؛ تعداد آنها از ۶۰ استارتآپ به ۴۲۰ رسیده است که مؤید رشد کمی آنهاست؛ اما آیا ازنظر کیفیت و خلاقیت نیز مسیر مشابهی را طی کردهاند؟
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف روز سهشنبه در حاشیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه الکامپ شور، نشاط و جنبوجوش زیادی دارد و استارتآپهایی هم که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، بهرغم همه دشواریها در فضای کسبوکار وضعیت خوبی دارند.
«مهندس مجید دهبیدی پور» ادامه داد: البته فضای کسبوکار حاکم بر کشور برخی فعالان استارتآپها را نگران کرده که اثر آن فراتر از نوسانات ارزی است و بیشتر مربوط به آینده است؛ ولی امیدواری زیادی هم در این فضا حاکم است و با سرعت خوبی کسبوکار خود را پیش میبرند و اگر این نشاط و امید باشد میتوان مشکلات را حل کرد.
او در مورد کپی کاری در فضای استارتآپی و افزایش احتمال شکست این کسبوکارها گفت: شکست استارتآپها در همه جای دنیا وجود دارد؛ نباید فراموش کرد درحالیکه گروهی برای یک جایگاه تلاش میکنند، رقابت تنگاتنگی در همان زمینه در سطح دنیا و یا کشور وجود دارد، بنابراین شکست میتواند کاملا طبیعی و ارزشمند باشد زیرا تجربیات بسیار زیادی را دربر خواهد داشت.
الگوبرداری از استارتآپهای موفق نباید به فرهنگ حاکم تبدیل شود
دهبیدی پور با اشاره به الگوبرداری از نمونههای داخلی و خارجی استارتآپهای موفق، افزود: آیین رویکرد، بخشی اجتنابناپذیر است زیرا افراد در زمان تاسیس یک کسبوکار به نمونههای موفق نگاه میکنند و دنبال کردن نمونههای موفق لزوما بد نیست؛ ولی اگر این روند به فرهنگ حاکم تبدیل شود که همه به دنبال کپی کردن و کسب درآمد راحت بروند و از مسائل مبتنی بر علم و فناوری و نوآوری دور بمانند، خوب نیست و جای تامل دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در مورد نقش مسئولان در هدایت استارتآپها هم گفت: هر مقامی متناسب با توانمندیهای خود باید در توسعه زیستبوم نقش داشته باشد، ما در پارک علم و فناوری دانشگاهی اول باید امیدآفرینی کنیم؛ بهخصوص در شرایط فعلی که ابرهای ناامیدی را باید از برابر افراد خلاق کنار بزنند.
وی تصریح کرد: البته امید دادن ما باید مستدل و واقع بینانه باشد و امید واهی نباید بدهیم و نباید آنها را به سمتی هدایت کنیم که بینتیجه باشد.
دهبیدی پور یادآور شد: ضمن اینکه دانشجوها باید توانمندتر از گذشته باشند و مهارتهای نرم آنها تقویت شود، توان مذاکره، ارتباط برقرار کردن با جامعه، شناسایی ایدههای خوب، غنیسازی و کمک به توانمند شدن آنها از دیگر وظایف است.
او کاهش ریسک در بدو تاسیس استارتآپ را از دیگر اقدامات لازم برشمرد و افزود: حتما باید تلاش کنیم ریسک ابتدای کسبوکار را کاهش دهیم؛ بنابراین باید حلقههای مختلفی از زیستبوم شکل بگیرد و مرتب برای فعالان در عرصه استارتآپ تکرار کنیم که ما تضمینکننده موفقیت آنها نیستیم و نمیتوانیم باشیم، خود موسس آن میتواند آن را موفق کند و این واقعیت باید به آنها منتقل شود.
نمایشگاه الکامپ رویدادی در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و رایانه است که همهساله با حضور گسترده و چشمگیر دستاندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردها اعم از سختافزار و نرمافزار به علاقهمندان ارایهشده و فرصتی بیبدیل برای تبادلنظر و مذاکره در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد.