با حضور توانتک و توانیابهای استارتآپی الکامپ به بلوغ رسید
نشست خبری توانیاب با بررسی حضور توانیابان در جامعه استارتآپی و توجه به نیازهای توانیابان در کسبوکارهای نوپا و ایجاد اشتغال برای آنها در سومین روز از نمایشگاه الکامپ برگزار شد.
«منصوره پناهی» مدیرعامل رعد در این نشست با تاکید بر هدف این مجموعه در تلاش برای تغییر نگرش و افکار جدید گفت: رعد یک مجتمع نیکوکاری آموزشی است که توسط خیرین کار میکند و به هیچ سازمان دولتی وابسته نیست. رعد بیش از ۳۴ سال پیش توسط موسسان آن ازجمله «حسن سلطانزاده و احمد میرزاخانی» راهاندازی شد و هدفش در آن زمان جانبازان بود، زیرا در آن زمان جانبازان نمیتوانستند با شرایطی که داشتند مشغول به شغل قدیمی خود شوند. رعد در آن زمان جانبازان را از خانه وارد جامعه کرد.
او با بیان اینکه رعد اکنون ۳۰۰ کارآموز خانم و آقا دارد که ازلحاظ جسمی حرکتی دچار معلولیت هستند، افزود: سال گذشته واحد اشتغال حمایتشده در مرکز اشتغال برای افراد دارای محدودیت را با کمک سازمان بهزیستی و به روشی که از سوئد تقلیدشده، تاسیس کردیم و اکنون ۱۷ مرکز اشتغال در کشور داریم. در تهران هم رعد این واحد را دارد، یعنی رعد هم واحد آموزشی دارد که با فنی حرفهای هماهنگ میکند، هم دانشگاه علمی کاربردی داریم که افراد میتوانند رایگان تحصیل کنند. خدمات سلامت فیزیوتراپی گفتاردرمانی، روانشناسی، پزشکی، جراحی رایگان هم وجود دارد که افراد توسط رعد به این مراکز ارجاع میشوند.
مدیرعامل رعد با تاکید بر هدفمند بودن اشتغال برای کارآموزان بیان کرد: این یک روش نوین است که با روشهای سنتی تفاوت دارد. ما با جداسازی در رعد مخالفیم. در دانشگاه ما افرادی که سالم هستند، پول میدهند اما معلولین پول نمیدهند و این برای آنها یک مزیت است. شغلها هم مطابق با خواسته و علاقه و انگیزه آنهاست. هر فردی علیرغم معلولیتی که دارد، مطابق باعلاقهاش وارد اشتغال میشود. ما با این روش بیش از ۳۰ نفر را وارد اشتغال کردیم.
کارفرمایان و تولیدکنندگان از توانیابان بیخبرند
پناهی با تاکید بر نیاز به یک فرهنگ و باور جدید، اظهار کرد: اشتغال یعنی من هم مثل یک شهروند دیده شوم و از سایرین جدا نباشم. ۱۱ تا ۲۰ درصد جامعه افراد دارای معلولیت هستند که کارفرمایان و تولیدکنندگان از آنها بیخبرند، بهعنوان نیاز یک جامعه و شهروند دیده نشدند. درصورتیکه آنها هم میتوانند ازنظر مالی حمایت کنند و هم برای آن شرکت یک ارزش اجتماعی محسوب شوند. اگر استارت خوب هستید باید به آینده نگاه کنید که چه کسانی موفقاند و میفهمید کسانی موفقاند که به مردم فکر میکنند و نیاز مردم را متوجه میشوند. اشتغال از راههای استقلال و توانمندسازی است که این معلولان میتوانند حتی کارآفرین هم باشند.
او با تاکید بر لزوم شناسایی نیازهای جامعه برای پیشرفت استارتآپها بیان کرد: بیش از ۴۰۰۰ استارتآپ در سالهای اخیر در ایران تاسیس شده، اما ۹۰ درصد آنها شکستخورده است. اما این موضوع عجیب نیست، زیرا استارتآپی که از قشر جامعه خبر نداشته باشد و نداند درد جامعه چیست، نمیتواند موفق شود. بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون جمعیت کشور از توانیابان هستند که کسی نیازهایشان را ندیده است. اگر جهانی فکر کنیم، بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت جهانی هستند که استارتآپها آن بیخبرند.
مدیرعامل رعد ادامه داد: شرکت توبی یک شرکت سوئدی است که روی فناوری کنترل کامپیوتر با چشم کار کرده و مایکروسافت آن را خریده است. شرکتهایی هستند که روی برنامههایی برای افراد داری معلولیت کار کردند و ناسا و مایکروسافت و فیسبوک آنها را برای نیازهای خود خریدهاند و این تفکر که آنها این قشر از جامعه را نادیده نگفتند باعث رشدهای میلیاردی آنها شده است. درصورتیکه ما بیتوجه به نیازهای اقشار جامعه هستیم. اما باید پتانسیل افراد دارای معلولیت جامعه را دریابیم و بفهمیم این وظیفه اجتماعی ماست، نه اینکه مثل قدیم بخواهیم از روی ترحم کمک کنیم.
پناهی همچنین خاطرنشان کرد: برای حضور استارتآپها، جامعه هم باید آماده نیاز باشد. الان هم جامعه آماده است که برای این ۱۱ میلیون سرمایهگذاری کند. نسل جدید توانیابان هم مطالبهگر شده است. کوچکترین اقدام از تکنولوژی و استارتآپ هم میتواند راه برای اشتغال باز کند و هم درآمد غنی برای آن استارتآپ باشد.
او در پاسخ به نحوه همکاری دولت و لزوم استفاده از توانیابان در اشتغال، با اشاره به همکاری رعد با واحد اشتغال بهزیستی، بیان کرد: ایران تنها کشوری نیست که این کار انجام نمیشود. در آمریکا و هلند اجباری است اما در بقیه کشورها نیست البته این کار انجام میشود. مثلا در سوئد هیچ قانون اجباری وجود ندارد اما انجام میشود. اجبار، روش غلط است، روش درست، فرهنگسازی است. ۲۳ درصد معلولان دچار معلولیت جسمی حرکتی هستند اما ناشنوایان و سایر معلولان چرا آمار بیکاری زیادی دارند؟ مشکل بیشتر به دلیل نگرش فکری است که باید اصلاح شود.
توانیابان به مسئولیت اجتماعی ارج مینهند
«میثم ملاشریفی» مدیر بازاریابی اسنپ، در ادامه این نشست با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتهای بزرگ در کشور ما مغفول مانده و به بهانههای مختلف فشار اقتصادی آن را در اولویت نمیگذارند، گفت: این نگاه درستی نیست. دید ما این است که این بهنوعی سرمایهگذاری محسوب میشود زیرا اگر ما سرویسی ارایه میدهیم، به مردمی ارائه میکنیم که به مسئولیت اجتماعی ارج مینهند. در اینجا البته تمرکز روی توانیابان است اما ما سعی میکنیم در همهی جوانب پررنگ باشیم و تا جایی که مرتبط به رسالت اسنپ هست که سکاندار حملونقل آنلاین کشور است، در حوزه مسئولیت اجتماعی هم بخشهای مختلف را دنبال میکنیم.
او با بیان اینکه هنوز جای زیادی هست که استارتآپها بتوانند در خصوص توانیابان حمایت و کمک کنند، افزود: ما قدم کوچکی برداشتیم که برای ما خیلی بزرگ است. در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ راننده اسنپ توانیاب، جانباز، ایثارگر یا خانواده شهدا هستند که مشغول فعالیتاند و کوچکتریم کاری که توانستیم بکنیم این است که از آنها کمیسیون نگیریم. عدد کمیسیون ما که ۱۳ درصد است، با میانگین سه میلیون تومان درآمد در ماه، حدود ۴۰۰ هزار تومان میشود که برای ۳۰۰۰ توانیاب بیش از یک میلیارد در ماه است و با میل این کار را میکنیم.
مدیر بازاریابی اسنپ ادامه داد: امیدواریم این موضوع الگویی شود برای سایر استارتآپها و شرکتهای دیگر هم بهصورت مستمر کمک کنند. کمک ما به شکل پول نیست، به شکل اشتغال است برای اینکه توانیابان هم در جامعه مانند سایر افراد حضور یابند و مستقل باشند و روی پای خود بایستند. ما در اسنپ خود را مسئول میدانیم که نهتنها خودمان به این مسئولیت اجتماعی عمل کنیم بلکه این فرهنگ را در کشور راه بیندازیم. با رعد هم همکاریهای گذشته خوبی داشتیم و سعی میکنیم ارتباطمان را حفظ کنیم و هر جا محدودیت نداشته باشیم این کار را انجام دهیم.
ملاشریفی همچنین خاطرنشان کرد: البته این کمک مستلزم حضور اسنپ است. حضور اسنپ با سنگاندازیها و محدودیتهایی که وجود دارد دچار دغدغه است، ما برای اینکه حضورداشته باشیم، ممکن است دچار مشکل شویم اما همه در اسنپ میجنگیم و قول میدهیم بهترین کارمان را در حوزه مسئولیت اجتماعی بهعنوان یک استارتآپ دیروز و یک شرکت بزرگ امروز انجام دهیم.
توانیابان باید مطالبهگر باشند
همچنین «شاهین طبری» از اعضای مجموعهی رعد، با تاکید بر مفهوم مطالبهگری برای بهرهگیری از حقوق اظهار کرد: ۴۰ سال پیش، جایگاه زنان در ایران سهمشان از دانشگاه و مشاغل و حضور در جامعه ناچیز بود و جامعه مردانه بود. پیشنیاز حضور زنان در جامعه، آگاهی بود که در ذهن زنان ایجاد شد که در جامعه سهم بزرگی دارند فرای اینکه بخواهند در خانه بمانند، بلکه باید در سازندگی کشور سهم خود را پیدا کنند. این ذهنیت و آگاهی باعث شده که امروز زنان موفق زیادی داریم.
او ادامه داد: اکنون هم ما توانیابان را داریم که مطالبهگر نیستند. در انتخابات برای همه اقشار جامعه شعار میدهند تا رأیشان را جلب کنند، اما برای میلیونها توانیاب شعاری ندارند، زیرا توانیابان نمیگویند ما میلیونها رأی خود را به کسی میدهیم که حق ما را بگیرد. میلیونها نفر از مردم ایران توانیابان هستند که از بعد دیگری بسیار توانمندند. اگر آنها از گوشهی خانه و انزوا جدا شوند و به جامعه بپیوندند ظرفیت بزرگی از توانمندی به اجتماع اضافه میشود.
عضو مجموعهی رعد با بیان اینکه در مجموعهی رعد، جمعی علاقهمند به فناوری هستند، گفت: فناوری اطلاعات میتواند برای توانیابان موثر باشد و کار را راحت کند. ما فکر کردیم نمایشگاه و رویدادی که بین توانیابان و کسانی که در حوزه تکنولوژی کار میکنند، همافزایی ایجاد کند، میتواند کمک کند که توانیابان شغل پیدا کنند، کسبوکارهای مبتنی بر فناوری متوجه شوند که تجربه کاربری توانیابان میتواند به آنها کمک کند کاربر گرفتشان در این بخش راحت شود. توانیابان هم ببینند برای رفتوآمد، خرید کردن، کتاب خواندن و کارهای دیگر سرویسهای مختلفی وجود دارد و آنها میتوانند شغل پیداکرده و در مرحله بعدی حتی خودشان شغل ایجاد کنند.
توانتک، الکامپ را به بلوغ رساند
طبری با اشاره به رویداد توانتک که در رعد برگزارشده بود، بیان کرد: تقریبا شرکتهای موفق حوزه فناوری یا بهعنوان حامی و یا شرکتکننده در اولین دورهی توانتک حضور یافتند. کسبوکارهای موفق حاضر شدند برای اینکه علاقه خود را به این بخش نشان دهند. استارتآپهای مختلفی هم حضور داشتند و حتی توانیابانی که در دوره اول توانتک درخشیدند. تیمی که توانتک را اجرا کرده بود، از دوره اول الکام استارز را بر عهده داشت، فکر کردند در دورهی چهارم، الکام استارز را تکمیل کنند و با اضافه کردن بخش توانتک و سهم توانیابان، نمایشگاه را به بلوغ جدید رساندند.
او در ادامه گفت: این موضوع در نمایشگاههای دنیا وجود دارد اما در الکامپ نبود، این دوره باعث افتخار است که الکامپ میزبان توانتک شده. توانیابانی که دارای کسبوکار هستند و یا کسبوکارهایی که بهطور مستقیم به توانیابان سرویس میدهند در این بخش حاضر شدند و ۴۰ استارتآپ داریم که یا مخاطبانش توانیاب هستند و یا یک توانیاب در آنها کار میکند. رعد هم از کسبوکارهای مبتنی بر تکنولوژی میخواهد با فکر کردن به تجربه کاربری توانیاب، کاربر خوبی بگیرند و هم خدمت خوبی ارائه دهند.
عضو مجموعهی رعد با اشاره به جایزهی این مجموعه اظهار کرد: انگیزهی این جایزه همین است که جامعهی توانیابان باید مطالبهگر باشد، به همین دلیل از کسبوکارهایی که سرویس خوبی ارایه دادند و این بخش از جامعه را دیدند تقدیر کنیم. این جایزه توسط مجموعه رعد به نمایندگی از توانیابان به کسبوکارهایی که فکر و خدمت زیبایی داشتند تقدیم میشود. این جایزه در دوره اول به اسنپ تعلق گرفت که با ایجاد دو هزار شغل، برد دوطرفه برقرار کرد. اینکه توانیابان میتوانند در مناطق طرح ترافیک حاضر شوند، توانیابان هم خوشحال هستند که از خانه بیرون آمدند و درآمد دارند. در بخشی اداری اسنپ هم توانیابان موفقی داریم.
طبری در ادامه گفت: شرکت پکتوس بهواسطه تولید کامپیوتر برای نابینایان که مانیتورش بهصورت بریل نشان میدهد و مانیتور هم باقابلیت صوتی طراحیشده، از برندگان دیگر این جایزه بود. کمپین در بطری در ازای ویلچر هم دیگر برنده سال گذشتهی جایزهی رعد بود. دومین جایزهی رعد هم به سه مجموعهای که قدمهای زیبا و موثری برداشتند تقدیم میشود.