• صفحه اصلی
  • گزارش
  • آیا مدارس برای عصر هوش مصنوعی آماده شده اند یا در حال عقب نشینی هستند؟
آیا مدارس برای عصر هوش مصنوعی آماده شده اند یا در حال عقب نشینی هستند؟

آیا مدارس برای عصر هوش مصنوعی آماده شده اند یا در حال عقب نشینی هستند؟

روز جهانی آموزش 2025 که در 24 ژانویه برگزار می شود، بر فرصت ها و چالش های هوش مصنوعی با موضوع "هوش مصنوعی و آموزش: حفظ عامل انسانی در دنیای اتوماسیون" تمرکز خواهد کرد.
همانطور که سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی قدرتمندتر می شوند، مرزهای بین تصمیم گیری انسانی و عملکرد ماشین محور اغلب محو می شود. این سؤالات فوری را ایجاد می کند: چگونه اطمینان حاصل کنیم که عامل انسانی در هسته این پیشرفت ها باقی می ماند؟ و چگونه آموزش می تواند افراد را برای عبور از این چشم انداز به سرعت در حال تحول توانمند کند؟
آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، از کشورهای عضو یونسکو می‌خواهد تا برای آموزش معلمان و دانش‌آموزان در زمینه استفاده مسئولانه از این فناوری در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری کنند.
کشورها همچنان بین مجوز و محدودیت تقسیم می شوند
هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در آموزش حضور دارد. در کشورهای با درآمد بالا، بیش از 2/3 دانش‌آموزان دبیرستانی از ابزارهای مولد هوش مصنوعی برای تولید تکالیف مدرسه استفاده می‌کنند. معلمان به طور فزاینده ای از هوش مصنوعی برای آماده سازی درس های خود و ارزیابی کار دانش آموزان استفاده می کنند. راهنمایی و پذیرش مدرسه که به طور سنتی توسط معلمان و کارشناسان هدایت می شود، به طور فزاینده ای توسط هوش مصنوعی تعیین می شود.
هوش مصنوعی فرصت های عمده ای را برای آموزش ارائه می دهد، مشروط بر اینکه استقرار آن در مدارس با اصول اخلاقی روشن هدایت شود. این فناوری برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، به جای جایگزینی، باید ابعاد انسانی و اجتماعی یادگیری را تکمیل کند. باید به ابزاری در خدمت معلمان و دانش آموزان تبدیل شود و هدف اصلی آن استقلال و رفاه آنها باشد.
آدری آزولای، مدیر کل یونسکو
با این حال، متخصصان آموزش و پرورش هنوز فاقد دستورالعمل های روشن در مورد این شیوه ها هستند. تنها 10 درصد از مدارس و دانشگاه‌ها در حال حاضر چارچوبی رسمی برای استفاده از هوش مصنوعی دارند، بر اساس بررسی 450 مؤسسه‌ای که یونسکو در ماه می 2023 انجام داد. تا سال 2022، تنها 7 کشور چارچوب‌ها یا برنامه‌های هوش مصنوعی را برای معلمان خود توسعه داده بودند. 15 اهداف آموزش هوش مصنوعی را در برنامه های درسی ملی خود گنجانده اند. در عین حال، کشورهای بیشتری برای استفاده از فناوری‌های جدید در کلاس‌های درس محدودیت ایجاد می‌کنند. بر اساس داده‌های جدید یونسکو، تقریباً 40 درصد از کشورها در حال حاضر قانون یا سیاستی دارند که استفاده از تلفن همراه در مدارس را ممنوع می‌کند - از 24 درصد در جولای 2023.
ابزاری که باید در خدمت دانش آموزان و معلمان باشد
یونسکو با دستورات مقطعی خود در زمینه آموزش، علوم، فرهنگ و اطلاعات، نزدیک به ده سال است که به چالش های ناشی از هوش مصنوعی می پردازد. در نوامبر 2021، کشورهای عضو آن اولین چارچوب استاندارد جهانی را در مورد اخلاق هوش مصنوعی به تصویب رساندند.
در زمینه آموزش، یونسکو اولین دستورالعمل برای هوش مصنوعی مولد در آموزش و پژوهش را در سپتامبر 2023 و همچنین دو چارچوب شایستگی هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان و معلمان را در سال 2024 منتشر کرد که به پتانسیل و خطرات هوش مصنوعی پرداخته است. برای استفاده ایمن، اخلاقی، فراگیر و مسئولانه از آن گام بردارید. این انتشارات شامل پیشنهاد تعیین محدودیت سنی 13 سال برای استفاده از هوش مصنوعی در کلاس درس است.
یونسکو همچنین خاطرنشان می کند که منابع تخصیص یافته توسط دولت ها به هوش مصنوعی باید علاوه بر منابع مالی باشد که قبلاً به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و از آن منحرف نشود، در زمانی که از هر 4 مدرسه ابتدایی 1 مدرسه هنوز به برق دسترسی ندارد و 60 درصد آنها به برق دسترسی ندارند. به اینترنت متصل نیست نیازهای اساسی باید در اولویت باقی بماند: مدارسی با مدیریت خوب و مجهز، با معلمان آموزش دیده و با دستمزد خوب که از مأموریت خود انگیزه دارند.
آموزش و پرورش باید افراد در هر سنی -کودکان، جوانان و بزرگسالان- را به مهارت ها و دانش مجهز کند تا پتانسیل و خطرات هوش مصنوعی را درک کنند و به شیوه ای ایمن، اخلاقی، فراگیر و مسئولانه با آن درگیر شوند.


ad

مقالات مشابه